הקריטריון האמיתי של למידה הוא הפקת תועלת.
השאלה היותר מדויקת מ: "מה אני יכול/ה ללמוד מזה?" היא:
"כיצד אני יכול/ה להפיק מזה תועלת?"
אם נזכור את הקריטריון הזה, נוכל תמיד להפיק תועלת ממה שאנחנו
לומדים, ולכוון את עצמנו בהתמדה לתועלת איכותית יותר.
כילד, חשבתי שהמטרה שלי בבית הספר היא לזכור דברים בעל פה כדי
להצליח במבחנים.
אף אחד לא לימד אותי את מה שהמאמר הזה מנסה ללמד אותנו,
שמטרת הלימודים היא הפקת תועלת.
והנה השאלה שבאמת צריכה להישאל:
מהי התועלת שאני יכול להפיק מזה עבור החיים שלי?
והילדים הם חכמים…הם יודעים באופן טבעי להפיק תועלת ובצורה פשוטה…
יום אחד אני רואה את הבן שלי מכין שיעורים בחשבון עם מחשב כיס.
צחקתי, ואמרתי לו: "אסור לך לעשות שיעורים עם מחשב כיס…"
"למה אבא?" הוא שאל…
"כי במבחנים בכיתה לא יאפשרו לך לפתור תרגילים בחשבון בעזרת מחשב כיס."
ואז התחלתי לחשוב…
רגע, הילד צודק!
השיטה של חישוב ללא מחשבים הייתה רלוונטית ומאוד מועילה אולי בימים שבהם המוכרים בשוק חישבו לנו את העודף עם חרוזים…
היום אין כבר שום תירוץ…
בכל טלפון ומחשב מכל סוג שהוא יש "מחשבי כיס" מעולים ופשוטים להפעלה.
ובינינו, כמה פעמים לאחר שסיימתם את בית הספר, עשיתם פעולות חשבון כמו אלה שנבחנתם עליהם בבית הספר ללא מחשב?
אם אוכל למנות את מספר הפעמים שהשתמשתי בחישוב משוואות וכדומה שלמדתי בבית הספר, או אפילו פעולות של כפל וחילוק או חיבור וחיסור של מספרים גדולים רק בראשי או על דף, זה יסתכם בפעמים בודדות בלבד.
ואני לא בא לומר כאן שחשבון ומתמטיקה הם חסרי ערך, ממש לא.
אני בא לומר שמהות הלמידה היא הפקת תועלת וחלק אינטגרלי בהפקת תועלת זה לזרום ולהתקדם עם קצב הייעול הטכנולוגי בעידן המידע שאנחנו חיים בו היום.
החכם הקטן צודק, למה לא לעשות חישובים בשילוב עם מחשבים?
וזה אומר, גם ללמוד כיצד פותרים תרגילים במחשבה ועל דף וגם בעזרת מחשבון.
זה לצד זה…בדיוק כפי שכולם עושים בעולם האמיתי.
שילוב ואינטגרציה אקטיבית עם מה שקורא בחיים האמיתיים, זהו המפתח ללמידה…אופס סליחה…להפקת תועלת בעולם המודרני שנמצא שם ועכשיו מחוץ לשערי בית הספר. והוא הולך ומתקדם ומתפתח ומשתנה בקצב מהיר מאוד.
כמו שוויל סמית אומר: "אני לא חושב שהילדים שלי חייבים לזכור באיזה תאריך מסיבת התה של בוסטון התרחשה…"
האמת שגם לי לא אכפת מהתאריך הזה, אבל הנה בשבילך ווילי ידידי החכם:
בשנת 1773!
הנקודה החשובה היא שמצאתי את זה עכשיו תוך שלוש שניות באמצעות ויקיפדיה, ואם הייתי רוצה לעשות מחקר מעמיק יותר ולוודא שזה נכון מכמה מקורות, אז הייתי צריך להשקיע עוד כמה שניות על כך בחיפוש בגוגל.
אז גם כאן השאלה המתבקשת היא:
למה שלא יאפשרו לילדים ללמוד היסטריה, אופס סליחה…היסטוריה בכיתה בשילוב עם גוגל וויקיפדיה?
ואפילו להיבחן בעזרתם…הרי אתם יודעים…בחיים האמיתיים תהיה להם גישה לפרטים הללו מבלי לזכור אותם בעל פה.
הפקת תועלת!
ואני מבטיח לכם שהמחשבים לא ישכחו את התאריך 1773 אף פעם…אתם יודעים, ככה זה עם מחשבים…יש להם זיכרון טוב לפרטים.
ואני לא נכנס כאן בכלל לדיון של למה ילד צריך ללמוד היסטריה, סליחה היסטוריה של מאורעות שהם בעיקר שליליים ששייכים לעבר של רודנים וכובשים לדורותיהם.
מהי התועלת המעשית?
ואם אכן קיימת תועלת, אז אפשר לפנות כמו חץ מכוון לגוגל וויקיפדיה ועוד אתרים נפלאים ומועילים שכאלה ולשלוף משם מתי שרק רוצים, אפילו באמצע הלילה את התאריך של מסיבת התה של בוסטון.
הבהרה לגבי זיכרון…
להיעזר במחשבים זה לא אומר לוותר על הזיכרון שלנו ועל פיתוחו…קודם כל, זה בכלל לא אפשרי מפני שמרבית הפעולות שאנחנו מבצעים ביום יום הן פעולות אוטומטיות שנשלפות מהזיכרון. המחשב הפנימי שלנו כל הזמן סופג מידע לתאי הזיכרון שלנו, בכל פעולה ופעולה שאנחנו עושים ובכל קלט של מידע שהחושים שלנו קולטים ואנחנו משתמשים במידע מהזיכרון כל הזמן באופן פעיל.
דרך אגב, האם אתם זוכרים איפה הנחתם הבוקר את המפתחות של הבית? בוודאי.
זהו מידע יעיל : )
ויעילות היא המפתח כאן!
למידה / הפקת תועלת = יעילות
היעילות בשימוש במחשבים היא דווקא עבור איכות הזיכרון שלנו. מפני שבמקום לזכור את הכל, כולל פרטים לא חשובים או מועילים, אנחנו יכולים לתת למחשב לזכור את הפרטים היבשים והלא מועילים הללו שמאלצים אותנו בבית הספר גם להיבחן עליהם, ובמקום זה ללכת אחרי התשוקה והסקרנות הטבעית שלנו ולזכור את הדברים החשובים המעניינים המאתגרים והרלוונטיים לנושאים שמעניינים אותנו.
להשתמש בזיכרון שלנו בצורה יעילה וממוקדת זהו השימוש האידיאלי בזיכרון, זיכרון עבור איכות ולא כמות.
ללמוד זה להפיק תועלת
זוכרים?
בואו נאמר את שוב כדי שהאיכות הזאת תיכנס לנו טוב טוב לזיכרון…
דרך אגב, הנה מתנה כפולה…גם הזיכרון של גוגל תיכף יקלוט את המאמר הזה והיופי הוא שהתובנות הללו ימצאו גם בזיכרון האישי שלנו וגם בזיכרון של גוגל.
יש כאן הדגמה מעשית מעולה לאינטגרציה עם הקדמה למען יעילות והפקת תועלת וזהו בדיוק המסר שאני מדבר עליו במאמר הזה.
בואו נהפוך להיות מלמדנים למפיקי תועלת.
אם נשנה את המילה "למידה" למילים "הפקת תועלת", זה יכוון אותנו למהות הנכונה הכיפית והיפה של הלמידה שהיא הפקת תועלת.
דבר נוסף לסיום:
שמרו על גישה של למידה…שיעורים מעניינים ומועילים באים אלינו כל הזמן בהסוואה של סיטואציות רגילות…
הטיפ הוא:
נסו לשנות את צמד המילים "ללמוד מזה" לצמד "להפיק תועלת"…כי זאת המהות של למידה, הפקת תועלת.
שינוי קטן במילים, שינוי גדול בתפיסה.
אני מוצא בזה הגיון פשוט והרבה תועלת.
אלכס זיו
תפריט נושאים לבחירה:מוצר אונליין, רוכשים והוא זמין באזור האישי שלך.
מוצר אונליין, רוכשים והוא זמין באזור האישי שלך.
מוצר אונליין, רוכשים והוא זמין באזור האישי שלך.
מוצר אונליין, רוכשים והוא זמין באזור האישי שלך.
מוצר אונליין, רוכשים והוא זמין באזור האישי שלך.
מוצר אונליין, רוכשים והוא זמין באזור האישי שלך.